A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.
A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.
A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.
A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.
A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.
(Könyves) Kálmán megkoronáztatja fiát, a gyermek István herceget. (Könyves) Kálmán magyar király elfoglalja az 1103 óta közvetlen bizánci uralom alatt álló Dalmácia középső területeit: meghódol – többek között – Zára, Sebenico, Trau és Spalato városa, illetve számos sziget (a fontosabbak: Veglia, Osero, Arbe). Kálmán felveszi a „Horvátország és Dalmácia királya” címet. (→ 1111. az év folyamán) Álmos herceg feleségül veszi II. Szvjatopolk Izjaszlavics kijevi nagyfejedelem leányát, Predszlavát. II. Paschalis pápa Péter apát kérésére a Szentszék védelmébe veszi a pannonhalmi apátságot, s megerősíti kiváltságaiban. (Könyves) Kálmán Tengerfehérvár városában horvát királlyá koronáztatja magát. A király az ország élére bánnak nevezett kormányzót állít. (A báni tisztség az északi hegyvidék kormányzójaként az önálló Horvátországban is létezett, hatáskörét Kálmán terjeszti ki az egész országra.) (→ 1167. július 8. után) Elkészül (feltehetően Gyulafehérvárott) a Codex Albensis, a legrégibb magyarországi hangjegyes kézirat, mely Európa-szerte ismert drámai játékok mellett Szent István királyt magasztaló és kérő antifónát, illetve responsoriumot is tartalmaz. Az ún. esztergomi zsinat meghozza döntéseit, melyek részletesen szabályoznak szertartásrendi (2., 22., 26., 34–35., 42., 44., 47.) és egyházi ünnepekkel kapcsolatos kérdéseket (3., 8., 45.), előírásokat fogalmaznak meg a papság életmódjával kapcsolatosan (4–6., 16., 18–20., 23–24., 27–28., 36–38., 40–41., 48–50., 59–62., 66–68., 72.), ideértve a házasodásuk kérdéseit is (11., 31–33., 56–58., 71.). A határozatok rendelkeznek az egyházi bíráskodásról (1., 25.), az egyházi vagyonról (12–15., 17., 39.), a külföldről érkező klerikusok befogadásáról (21.), szolgák pappá szentelésének kérdéseiről (29–30., 69.), egyházi személyek tizedfizetéséről (65.). A kánonok egy más csoportja a világiak egyházi előírásoknak megfelelő életmódját követeli meg: tiltja a pogány szokások követését (7.), a kiközösítettek egyházi temetését (9.), a részegeskedést, a kuruzslást, hamis vádaskodást, házasságtörést, leányrablást, a házastárs elhagyását és a gyilkosságot (7., 9., 51., 53–55., 70.), s bünteti a gyónás nélkül elhunytak rokonait (10.). Tiltja a templomok eladását és papjaik jogtalan elmozdítását (43.), a püspökök számára vezeklőházak építését írja elő (52.), s szabályozza az istenítéletekkel (46.) kapcsolatos – valamint a keresztények és zsidók kapcsolatait érintő – kérdéseket. Elkészült az „esztergomi diákjegyzet” a káptalani iskola tananyagából. Benne található a diákok latin nyelvtani, retorikai, fogalmazási, csillagászati–matematikai tananyaga mellett egy részlet a klasszikus latin szerzőtől, Cornificius Rethorica ad Herennium című művéből. Újjáépítik az 1064 áprilisában leégett pécsi székesegyházat: az új épület három apszissal zárt, háromhajós templom, a keleti részén, a szentély alatt öthajós, keresztboltozatos kripta. A templom mellékhajóihoz keleten és nyugaton egy-egy toronypár illeszkedett. (→ 1140 körül) Elkészül az 1083-ban szentté avatott Gellért püspök kisebb legendája. (Más vélemény szerint 1200 körül keletkezett.) |