Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Elkészül a gyulafehérvári székesegyház első épülete, mely a fehérvári és a kalocsai bazilikák 11. századi épületeivel rokonítható. Egyetlen széles apszissal záródó, ­háromhajós bazilika volt, a hajó délkeleti végéhez kerek keresztelőkápolna ­illesz­kedett. (Más feltételezések szerint a csak alapfalaiból ismert építmény egy 10. század második felében épített kis ­kör­templom volt.)

Megkezdődik az esztergomi Szent Adalbert-székesegyház újjáépítése: ennek emlékei a lapos faragású, stilizált növényi és állatalakos ­díszítésű, fennmaradt kockafejezetek.

A tarcali gyűlésen (Könyves) Kálmán király – felülvizsgálva I. (Szent) István ­törvé­nyeit – az ország előkelőivel kiadja ún. I. törvénykönyvét, melyet Szerafin esztergomi érsek parancsára a külföldi Albericus pap foglal írásba. A törvénykönyv egyes rendelkezései nagyszabású reformokra engednek következtetni az ­adóz­tatás és azzal összefüggésben a hadszervezet (35., 40., 45., 79–81.), valamint a ­bíráskodás (2., 7–10., 13., 24.), továbbá a királyi birtokpolitika és a birtokjog (1., 15–18., 20–21., 32.) terén. Más ­intézke­dések részletesen szabályozzák a megyei királyi bírák működését (11–12., 23., 28–31., 37.), a perbeli idézés, a tanúskodás és az istenítéletek rendjét (5–6., 14., 26–27., 64., 83.), a vámok és a ­kereske­delem kérdéseit, ide értve a határőrzést és határátlépést is (25., 33–34., 36., 77–78., 82.). A büntetőjogi rendelkezések a tolvajlás esetei (51–56., 62–63., 84.) mellett a gyilkossággal és magzatgyilkossággal (50., 58.), az asszonyrablással (59.), a házasságtöréssel (61.) és a boszorkánysággal és varázslással (57., 60.) foglalkoznak. A cikkelyek külön csoportja foglalkozik különféle egyházi ügyekkel (65–70.), valamint az egyházi előírások megtartásának kérdéseivel (71–73.), továbbá a nem keresztény – muszlim (izmaelita) és zsidó – népesség (46–49., 74–75.) és egyes társadalmi csoportok – várnépek, szolgák, külföldről érkező és hazai telepesek – helyzetének szabályozásával (3–4., 19., 38–39., 41–44.). Kálmán király törvénye – messze megelőzve a tridenti zsinat ide vonatkozó határozatát – kötelezővé tette az egyház színe előtti (in conspectu ecclesiae) házasságkötést.

Magyarország népessége 0,5–1 millió fő (a szélső értékek két különböző mai becslés eredményén alapulnak).

Az egyházmegyéken belül kisebb igazgatási egységek, főesperességek jönnek létre, melyek területe rendszerint az ­egyház­megyéhez tartozó vármegyékhez igazodik.

II. Szvjatopolk Izjaszlavics kijevi nagyfejedelem szövetségeseként (Könyves) Kálmán király sereggel vonul a nagyfejedelem ellen lázadó peremisli és tyerebovli fejedelmek ellen. Belekezd ­Peremisl (Przemyśl) várának ostromába, azonban súlyos vereséget szenved a lázadó orosz fejedelmekkel szövetségben álló kunoktól.

(Könyves) Kálmán király sereggel ­indul Csehországba, hogy beavatkozzék az ottani belviszályba, végül azonban a morvaországi Uherské Hradište mellett szövetséget köt II. Břetislav cseh fejedelemmel.

(Könyves) Kálmán magyar király a fennálló hatalmi ­viszonyok alapján egyezményt köt I. Vitale Michiele velencei dózséval: Horvátország magyar, Dalmácia velencei uralom alatt marad. (Más vélemény szerint az egyezményt 1097-ben kötötték a felek.)

Álmos herceg fellázad bátyja, Kálmán király ellen. A felvonuló seregek összecsapása végül elmarad, mert az előkelők nem ­hajlandók a belháborúban harcolni. A ­király és öccse a Tisza melletti Várkonynál kibékül egymással.

(Szent) Róbert molesme-i bencés apát szerzeteseivel Dijon közelében megalapítja Cistercium (Cîteaux) monostorát. A ciszterci szerzetesrend célja a bencés renden belül a régi, Szent Benedek megfogalmazta normák visszaállítása; gyakorlati munka végzése, egyszerűség az életvitelben, öltözködésben. Döntő szerepük van a fejlett mezőgazdálkodási ­ismeretek terjesztésében (gyümölcsészet, állattenyésztés). 1119-ben – a belőle kirajzott alapításokkal együtt – kidolgozták az apátságok új alkotmányát, a Carta Charitatist, amely új szerzetesrenddé ­formálta a Cisterciumot követő monostorok közösségét. (A rend létrehozása és terjedése része volt a szerzetesség megújulási folyamatának, amelyet a pápaság is támogatott. → 1142)