Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Merkur fehérvári őrkanonok feltárja I. (Szent) László király előtt I. (Szent) István karereklyéjének, az ún. Szentjobbnak a hollétét. I. (Szent) László felépítteti a szentjobbi monostort, s ­abban helyezi el az ereklyét.

Kiadják I. (Szent) László ún. III. törvénykönyvének második részét. (→ 1077 ­körül)

Szentté avatják Imre herceget, I. (Szent) István fiát. (Valószínűleg ekkorra tehető annak az eredetileg római szarkofágnak az átfaragása, amelyben a szentté avatáskor vagy István király, vagy Imre herceg holttestét elhelyezték a fehérvári bazilika közepén kialakított sírkamrában. A szarkofág hosszoldalain ­középen hatszárnyú kerubok, a sírláda homlokoldalán lélekvivő angyal láthatók. Ez utóbbi motívum a Szent Imre-legendával való kapcsolata miatt inkább arra utal, hogy Imre herceg földi maradványait helyezték el eredetileg a szarkofágban.)

 A fehérvári bazilikában ­szentté avatják Magyarország 1038-ban meghalt első királyát, Istvánt. (Egy álláspont szerint I. [Szent] László király István szentté avatása alkalmával egyesíti az 1074-ben I. Gézának küldött görög koronát [corona Graeca] és az I. [Szent] István koronájának mintájára készített ún. corona Latinát, kialakítva ezzel a magyar Szent Korona ma ismert formáját.)

I. (Szent) László király szabadon bocsátja Salamont, aki Németországba távozik. (→ 1084. az év folya­mán)

Az ország lakosai nagy számban gyűlnek össze Fehérvárott, hogy részt vegyenek I. István király szentté avatásán.

Csanádon szentté avatják az 1046-ban vértanúhalált halt Gellért püspököt.

Szentté avatják Zoerard (András) és Benedek zobori remetéket.

Folytatódik a pápa és a német uralkodó harca. Mivel VII. Gergely az 1080. évi húsvéti zsinaton elismerte II. Rudolf német királyságát, válaszul IV. Henrik a brixeni zsinaton ellenpápát ­választat III. Kelemen néven, Wibert ravennai érsek személyében. (→ 1084. március 31.)

Elkészül I. (Szent) István király nagyobb ­legendája (→ 1097–1099 körül), valamint (Szent) Gellért püspök első legendája, a ma ismert kisebb és nagyobb Gellért-­legendák közös őse. A legkorábbi Gellért-legenda nem maradt fenn. (Más ­vélemény szerint a Gellért-legendák közös forrása 1145 után keletkezett. (→ 1100 körül)