Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Salamon király IV. Henrik német királytól kér segítséget trónja visszaszerzéséhez.

VII. Gergely pápa levelet ír Géza hercegnek, melyben biztosítja ­jó­indulatáról és támogatásáról, egyúttal felhívja figyelmét: „és ha valamely ellenséged valami helytelent próbálna ellened cselekedni, kétségkívül nem csupán meghallgatásra nem talál nálunk, hanem irányában az apostoli kegyelem kemény felháborodását is érezni fogja. [...] Egyébként az isteni kegyelem óvjon e világ csapásainak közepette, és adjon neked legyőzhetetlen erőt és képességeket, hogy mindazt, amit ő is jónak lát, megcselekedhesd.” (Kőrizs Imre fordítása.)

A magyar egyházi és világi főméltóságok Géza herceget királlyá ­választják. (Uralkodik 1077-ig.)

Géza és László hercegek egyesült hada Mogyoródnál győzelmet arat Salamon király serege felett. A csatában Salamon seregében németek, míg Géza és László seregében sógoruk, Ottó morva herceg katonái vesznek részt. (Ottó a ­hercegek sógora: felesége testvérük, ­Eufrozina.) Salamon Moson és Pozsony vidékére menekül.

 Salamon király a Kemejnél vívott csatában legyőzi Géza herceg seregét.

Felépül a visegrádi esperesi templom. Egy korábbi, kisméretű épület helyén egyhajós, egyenes szentélyzáródású, nyugati karzatos és e fölött vélhetően széles toronnyal épített, freskókkal díszített templom volt a kezdetben plébánia-, majd főplébánia-, végül a 11. század végén esperesi templom. (Vélhetően még a 12. században elhagyták az épületet.)

Mór pécsi püspök megírja a szent életű zobori remeték, (Szent) Zoerard-András és tanítványa, (Szent) Benedek legendáját. (→ 1083. július 17.)

Géza herceg testvéreit küldi segítségért: László herceget Oroszországba, majd Csehországba, Lampert herceget pedig Lengyelországba.

Salamon király a hercegek ­ellen segítségül hívott német csapatok társaságában Ikerváron üli meg a karácsonyi ünnepeket.