Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

III. Henrik táborába érkezik IX. Leó pápa, hogy békét teremtsen a Német-­római Birodalom és ­Magyar­ország között. A pápa megkísérli rávenni I. Andrást, hogy fogadja el a német hűbért, amit a magyar király elutasít, III. Henrik viszont I. András javaslatait veti el. A sikertelen tárgyalások után a császár felhagy Pozsony ostromával, és hazatér seregével.

III. Henrik német-római császár újabb hadjáratot indít Magyarország ­ellen: serege és hajóhada Pozsony várát ostromolja. A német hajók egy részét Zotmund búvár elsüllyeszti a Dunán.

III. Henrik német-római császár ­elutasítja I. András újabb békeajánlatát.

A hatalmas veszteséget szenvedett, menekülő császári sereg Hainburgba érkezik.

A magyarok elpusztítják a német had felvonulási területét, majd visszavonulnak. (A magyar seregben besenyők is harcolnak.) III. Henrik seregét képtelen élelmezni, így kénytelen visszavonulni. A hátráló németeket a Vértes hegységben a magyarok megtámadják és szétverik. (A dunai hajóhadat a Miklós püspök által a császár nevében hamisított levéllel visszafordulásra késztetik.)

III. Henrik német-római császár seregével a Rába mentén betör Magyarországra, hajóhada pedig Gebhardt regensburgi püspök vezetésével lefelé tart a Dunán. A hadjárat célja a Magyar Királyság elfoglalása.

III. Henrik német-római császár elutasítja I. András békeajánlatát.

IX. Leó pápa megbízásából Magyarországra érkezik Hugo clunyi apát, hogy I. András királlyal a magyar–német konfliktus békés rendezéséről tárgyaljon.

A veszprémi székesegyház legrégebbi fennmaradt épületszobrászati díszítései erre az időre datálható jelentősebb építkezést sejtetnek. A templom háromhajós volt, de a szentélyfej előtt öthajóssá bővült. Az emelt, altemplomos főszentély és a ­mellékszentélyek félkörös záródásúak voltak. Az altemplom a későbbi tihanyi altemplomhoz (→ 1055) hasonlóan háromhajós lehetett.

Felépül a tarnaszentmáriai templom. A ­feltehetően az uralkodócsalád valamelyik tagja által alapított egyház épülete centrális elrendezésű, keleten félköríves ­apszissal, altemplommal.