Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

I. András király helyreállítja a rendet az országban, s eltiltja alattvalóit a pogány szokások követésétől. (Az ellenszegülők vezetőit kivégezteti.)

I. András parancsot ad I. (Szent) István uralkodói jelvényeinek felkutatására, s István példáját követve veret pénzt, a pénzlábat azonban tudatosan rontja.

Latin (vallon) telepesek (hospesek) érkeznek Magyarországra. (Hospesnek ebben az időben a szabad állapotú külföldieket nevezték, pontosabb társadalmi helyzetüktől – paraszt, kézműves, egyházi ­ember, lovag – függetlenül.)

Péter királyt a felkelők Zámolynál foglyul ejtik és megvakítják. (Péter király halálának ideje nem tisztázott: egyes ­források szerint nem sokkal megvakíttatása után, más forrás szerint 1059 körül halt meg. Az általa befejezett pécsi székesegyházban temetik el. Péterrel kihal Géza nagyfejedelem leszármazottainak sora. Ezután Géza testvérének, Mihálynak a leszármazottai uralkodnak.)

(Szent) Gellért csanádi püspököt és társait a pesti révnél Vata lázadó pogányai megölik. A püspököt a pogányok a Kelen-hegyre (mai Gellért-hegy) vitték, kocsiba ültetve letaszították, átdöfték és meg is kövezték. (→ 1053 folyamán) Szent Gellért nagyobbik legen­dája a püspök életének utolsó napját ­le­írva kocsi használatáról tudósít: „Szent Gellért […], minthogy alacsony termetű volt, és mert Isten szolgálatában minden erejét teljesen kimerítette, kocsin vitette ­magát.” A magyarok a honfoglalás idején is már bizonyosan használtak állatokkal vontatott kerekes járműveket, s ezért ­feltehetően voltak erre szakosodott ­mestereik is. Erre utalnak az összehasonlító nyelvtörténeti vizsgálatok adatai: a magyar szekér alkatrész elnevezések legrégibb rétege (pl. küllő, tengely, szárny, kerék, oldal, talp, agy szavaink) a ­hon­foglalás előtti időkben gyökerezik.

Az orosz segédcsapatokkal az országba érkező András és Levente hercegek Újvárnál megegyeznek a Vata vezette lázadókkal: azok segítik őket ­Péter ellenében, a hercegek pedig támogatják őket a pogányság visszaállításában, majd az ország belseje felé indulnak. (Szent) Gellért csanádi püspök Fehérvárról a hercegek fogadására indul.

Vata vezetésével a Tiszántúlon lázadás tör ki Péter király uralma ellen. A ­felkelők Péter idegen – német és itáliai – hívei mellett az adószedőket és a papokat – azaz az állami hatalom és a kereszténység képviselőit – is gyilkolják. (Az ún. ­Vata-féle pogánylázadás.)

(Szent) Gellért csanádi püspök ­vezeté­sével a főpapok és az előkelők egy másik csoportja is Péter király letételére szövetkezik.