Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Ez idő tájt készülhetett az Újszászon előkerült arany Krisztus-korpusz.

Gizella királyné Regensburgban eltemetett anyja síremlékére rekeszzománcos, igazgyöngyökkel és ékkövekkel díszített aranylapokkal borított feszületet készíttet.

II. Henrik német király ellen fellázad fivére, Brúnó (a későbbi augsburgi püspök), majd Magyarországra menekül. I. (Szent) István magyar király – a testvérek sógora – közvetítésével a fivérek kibékülnek. (Egy későbbi forrás szerint a viszály ­el­simításában a felek testvére, Gizella ­magyar királyné is szerephez jutott.)

I. (Szent) István és Gizella királyné palástot adományoz XVIII. János pápának. (A palást, ami utóbb a metzi Szent Arnulf apátságba került, a francia forradalom alatt, a 18. század végén elpusztult.)

I. (Szent) István hadjáratot vezet az Erdély déli részén lévő bolgár-szláv ­államalakulat fejedelme, Keán ellen, akit legyőz, s területét országához csatolja. (Más vélemény szerint az István ezen hadjáratáról szóló tudósítások valójában a király 1015. – vagy 1018. – évi bulgáriai hadjáratára vonatkoznak, s a „Keán” név Sámuel bolgár cár uralkodói címének ­török megfelelőjéből, a ‘kagán (kán)’ ­szóból származik. (→ 1015)

I. (Szent) István megalapítja az erdélyi püspökséget.

Querfurti Brúnó (szerzetesi nevén: Bonifác) Magyarországon a „fekete magyarok” ­között térít. (→ 1008 körül)

I. (Szent) István király sikeres hadjáratot ­vezet anyai nagybátyja, az Erdélyben (más vélemény szerint Észak-Erdélyben) uralkodó Gyula (Prokuj) ellen: területét országához csatolja, Gyulát és családját fogságra veti. (→ 1015–1018 között)

A Délkelet-Alföldön (a Maros, a Tisza, az Al-Duna és Erdély által határolt ­terüle­teken) országló magyar törzsfő, Ajtony megkeresztelkedik a bulgáriai Vidinben, s Marosvárott (a későbbi Csanádon) ­monostort létesít görög szerzetesek számára. (→ 1028 körül) Szent Gellért püspök ún. nagyobb legendája szerint Ajtony „igencsak nagyra volt tulajdon erejével és hatalmával. Hét feleséget is tartott, merthogy a ­keresztény hitben nem volt éppen tökéletes. István királynak pedig a legkevésbé sem adta meg a tiszteletet, annyira bízott ama harcosok és nemes emberek sokaságában, akik ­fölött uralmat gyakorolt. Szilaj lovainak se szeri, se száma nem volt, azokról nem is ­beszélve itt, amelyekre a lovászok gondozásában a házak táján vigyáztak. Barmokkal is végtelen számban rendelkezett, minden ­csordát egy-egy gulyás keze alá adva, s voltak azonfelül uradalmai és udvarházai is, de még a királynak a Maroson leúsztatott sója fölött is bitorolta a hatalmat, amikor e folyó révjeiben végig a Tiszáig vámszedőket és ­őröket helyezett el, s nem hagyott kisiklani semmit a vámoltatás alól. [...] S minthogy a föld e férfiút szolgálta a Körös folyótól ­egészen az erdélyi részekig [...], amelyet végig mindenestül a maga hatalma alatt tartott, ezért fölényben volt a fegyveresek sokaságát illetően, a királlyal pedig a legkevésbé sem törődött.” (Almási Tibor fordítása.)