Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Nógrádi László leendő közlekedési és vízügyi minisztert meghallgatja az országgyűlés gazdasági bizottsága. Nógrádi a közlekedéspolitikai koncepció átgondolását tartja legsürgetőbb feladatának.

A miniszterelnök dönt a kormány szerkezeti átalakításáról. A Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztériumból a Miniszterelnöki Hivatalhoz kerül át a hírközlés-távközlési terület. Az új feladatok átvételével 16 milliárd forintot is átcsoportosítanak a kancelláriára.

Aláírják a dunaföldvári híd felújításáról szóló, közel négymilliárdos szerződést. A hídrekonstrukciós tendert a Közgép–Hídépítő Konzorcium nyeri el.

A kormány bejelenti, hogy az M3-­as autópálya Polgár–Nyíregyháza szakaszának módosított nyomvonaltervezésével kapcsolatos tervek közül a Nyíregyházához közeli útépítési változatot támogatja.

A közlekedési miniszter Vácott bejelenti, hogy az országos kerékpárút-hálózat fejlesztésére az év során egymilliárd forint jut.

Elkezdődik a főváros idei legnagyobb közlekedési beruházása, a Margit körút és a Karinthy Frigyes út átépítése.

Tanulmány készül a Budapest–Ferihegy között építendő gyorsvasút megvalósíthatóságáról. A gyorsvasút megépítéséről az állam és a TriGránit még 1999-­ben kötött szándékmegállapodást.