Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

A fizetősztrádán közlekedők 30-40 százalékának nincs még matricája – közli a Világgazdaság.

Április elsejére elkészül a Gazdasági Minisztériumban az autópálya-program beindításához szükséges részletes szakmai és finanszírozási koncepció – írja a Napi Magyarország.

Tatabányán elkészül a megyei Közlekedési Felügyelet felújított vizsgálóbázisa.

Az év során több mint 97 milliárd forint jut a központi költségvetésből az országos közúthálózatra – közli a Napi Gazdaság.

Hatályba lép az 1999. évi LXXXIV. törvény a közúti közlekedési nyilvántartásáról.

Matricás rendszer lép életbe az M1-es autópálya Hegyeshalom és Budapest közötti szakaszán és az M3-ason. A kapukat ellenőrző pontokká alakítják át.

Megváltoznak a használt járművek behozatalával kapcsolatos jogszabályok. A négy- és hatéves életkori korlátozást feloldják. Nem vámkezelhető a műszaki feltételeknek nem megfelelő a gépjármű.

Megkezdi működését a Központi Közlekedési Felügyelet.