Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

A kormány eldönti, javasolja a parlamentnek, hogy a központi költségvetés vállalja át a MÁV 35,9 milliárd forintos adósságát. Az állami kezességvállalással felvett hitelek mögött egyrészt olyan járműbeszerzések vannak, amelyek közvetlenül szolgálják a lakosságot, másrészt olyan fejlesztéseket finanszíroznak velük, amelyek az állami tulajdonban lévő infrastruktúra javítására, bővítésére hivatottak.

A Székesfehérvár–Szombathely vasútvonal Pétfürdő állomás és Öskü megállóhely közötti 3,2 kilométeres szakaszon pályakorrekciót hajtanak végre.

Kétegyháza–Mezőhegyes–Új­szeged vonalon ünnepélyes keretek között átadták a mellékvonali rádiós forgalomirányító rendszert, amely lehetővé teszi a kezelői munkakörök megszüntetését. A beruházás költsége 580 millió Ft.

A rijekai kikötő közös üzemeltetésére és felújítására magyar–horvát vegyesvállalat alakul. A Ganz Rijeka Port Rt. többségi magyar tulajdonban van.

Magyar–horvát vasúti és kikötői árufuvarozási megállapodást írnak alá.

Aláírják az Esztergom–Párkány közötti Mária Valéria híd újjáépítéséről szóló kormányközi egyezményt.

Magyar–szlovén vasúti árufuvarozási megállapodást írnak alá. Magyarországról Koper kikötőjébe irányuló gabonaszállításhoz a szlovén vasutak 300 speciális kocsit bocsát rendelkezésre.