Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Az Adtranz MÁV Dunakeszi Kft. és az Osztrák Szövetségi Vasutak 5,5 milliárd Ft értékű, 20 db vasúti kocsi gyártásáról szóló szerződést ír alá.

Európa második legnagyobb autóbuszgyártója, az Iris Bus és az Ikarus Rt. közös vállalatot hoz létre Ikarus Bus néven. Az új társaság alaptőkéje 26 millió dollár.

Átadják a bajai Ro-Ro teherkikötő első egységét. A kikötőben heti három alkalommal 60-70 kamion ki- és berakását oldhatják meg. A beruházás értéke: 788 millió Ft.

Minden gépjárműtulajdonos-váltást meg kell előznie a gépjármű eredetvizsgálatának. Eredetvizsgálatot öt cég 300 helyen végez az országban. A kötelező eredetvizsgálat ára: 3–32 ezer forint. A cél: a lopott gépjárművek adásvételének kiszűrése.

Újra átszállás nélkül utazhatnak a Szeged–Szabadka között az utasok.

Ismét közlekedik az Avala és Belgrád nemzetközi gyorsvonat Bécs–Budapest–Belgrád között.

Feloldják a jugoszláv háború miatt elrendelt légtérhasználati korlátozásokat. Magyarország délnyugati része felett is átrepülhetnek a polgári repülőgépek.

Magyar–szlovák közúti, árufuvarozási és személyszállítási egyezményt írnak alá.