A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.
A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.
A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.
A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.
A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.
Varsóban ülésezik az Közlekedési Miniszterek Európa Konferenciája. A Magyar Fejlesztési Bank által megépítendő állami autópálya-társaság veszi majd fel és fizeti vissza a 10 éves gyorsforgalmi úthálózat fejlesztési program megvalósításához szükséges hiteleket – írja a Népszabadság. Maximált áron fuvarozza a Főtaxi a főpályaudvaroknál beszállókat. Az Utasellátóval kötött szerződés értelmében az InterCity-járatok utasai már a vonaton megrendelhetik a taxit. Ferihegyre megérkezik az első amerikai légi utántöltő tankergép. Ünnepélyesen elhelyezik a magyar–szlovén vasútvonal alapkövét Bajánsenye–Hódos határszakaszon. A magyar–szlovén vasútvonal része az 1994. évi krétai Páneurópai Közlekedési Konferencián 5. számú korridorként meghatározott nemzetközi vasúti közlekedési folyosónak, amely a Velence–Trieszt/Koper–Ljubljana–Budapest–Ungvár–Lvov útvonalat foglalja magában. Rendeletben szabályozzák az állatok szállítását. Autóbuszok összeszerelésére közös vállalatot hoz létre Brassóban a magyar Ikarus Rt. és a román SA teherautógyár. A kormány elfogadja a 10 éves autópálya-fejlesztési program azon változatát, melyben szerepel az M6-os gyorsforgalmi út Szekszárdon keresztül a horvát határig való kiépítésének lehetősége. Magyar–görög közlekedési megállapodást írnak alá. A Malév heti hét járat helyett hetente 10 járatot indíthat Thesszalonikibe. Magyarország kétezer tranzitengedélyt biztosít a görög fuvarozóknak. A Szerbiát ért NATO-légicsapások miatt módosulnak a fuvarszállítási tranzitútvonalak. Mivel a Dunába robbantott hidak megbénítják a Jugoszlávián át vezető hajózást, a MÁV-nak kell az orosz vasércet Záhonyból Budapest szabad kikötőbe szállítani. Megérkezik az első vasérccel rakott vonat Soroksárra. |