Tovább az elektronikus kiadványokra
Tovább az Eseménytárra

 

 

A történeti kutatás egyik alapvető célja az események-folyamatok kezdetének, időtartamának pontos meghatározása. Ezt végzi a „kronológia” – időtan – mint a történettudomány egyik segédtudománya. Legyen szó emberi vagy természeti történelemről.

A „kronológia” ugyanakkor történetírói műfaj: a történések előadása szigorú időrendben. Ilyen értelemben a kronológiát a történelmi ábrázolás egyik műfajának tekintjük. A mi értelmezésünk szerint közli a történés pontos idejét, helyét és azt, hogy „akkor”, „ott” mi történt.

A Történelmi Tár segíteni szeretné a történések időbeli pontos meghatározásának újrabecsülését. Ezért is az Eseménytár közöl részben e-könyveket – tematikus kronológiai feldolgozásokat – és emellett kísérletet tesz a „vég nélküli” magyar történelmi kronológia létrehozására. (Kihasználva a digitális közlés és szerkesztés nyújtotta lehetőségeket.) Vég nélküli e kronológia, mert a szerkesztőség folyamatosan javítja-bővíti tényanyagát. Merthogy tisztában vagyunk azzal: mégoly biztosnak tűnő állításainkat is folyamatosan újra kell vizsgálnunk, okadatolását ki kell egészítenünk. Vég nélküli, mert az Időtár a magyar nemzet történelmének példáján megkísérli bemutatni: miként lehet a földi élet teljességét a történések időrendjével megragadni. Az Eseménytár szerkesztésében kiemelten számítunk kollégáink közreműködésére, javaslatokra, helyesbítésekre, kiegészítésekre.

A Magyar Történeti Kronológia támaszkodik hazai szakirodalom egészére. Összeállításának és szerkesztésének elveit a 2003-ban a História folyóiratban közzétett szerkesztői koncepció határozta meg. (Ezt alább közöljük.) A szerkesztői koncepcióban célul kitűzött, tematikájában „totális kronológiát” a rendszeres kiegészítések során, folyamatosan kívánjuk elérni.

A Magyar történeti kronológia összeállítója és szerkesztője Glatz Ferenc, olvasószerkesztője Burucs Kornélia, Pótó János. A szerkesztőbizottság: Csorba László, Gecsényi Lajos, Makk Ferenc, Molnár Antal, Pók Attila, Soós István, Szász Zoltán, Székely György, Tringli István, Zsoldos Attila. Szerzőit az adott fejezetek tartalomjegyzékénél közöljük.

Drágul a fővárosban a parkolás. A legmagasabb tarifát (240 Ft/óra) a budai vár területén kell fizetni.

Benzinvámot kell fizetni azoknak az autósoknak, akik 24 óra alatt egynél több alkalommal lépik át az országhatárt Románia, Jugoszlávia és Ukrajna irányából. Az intézkedés célja az üzemanyag-­nyerészkedés megakadályozása.

Rendeletben szabályozzák az útfenntartási és -fejlesztési célelőirányzathoz kapcsolódó feladatokat. A célelőirány­z­atok folyó bevételeinek legfeljebb 1%-át kerékpárutak építésére kell fordítani. A belföldi gépjárműadó-bevétel legfeljebb 25%-a a helyi közúthálózat országos közutakhoz csatlakozó, tehermentesítő részeinek, járdáknak, településeket összekötő, ill. bekötőutak építésére használható fel.

A Fővárosi Bíróság jogszerűnek ítéli az 1998. december 22-i vasutassztrájkot. → június 9.

A Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Rt.-t az osztrák állam megbízza a Sop­ron–Deutschkreitz közötti 10,1 kilométer hosszú, egyvágányú osztrák vasúti pályaszakasz villamosításával és pályafelújításával.

Tarpa–Bereg­surány–Vásárosnamény–Nyíregyháza között gyorsjárati autóbusz közlekedik, mely közvetlen csatlakozást teremt két, Nyíregyháza–Budapest között közlekedő Inter­City-­vonathoz. Ezzel Szabolcs–Szatmár megye valamennyi városából egy nap alatt meg lehet járni a fővárost oda-vissza.

Megváltoztak a diákigazolványokhoz kapcsolódó utazási kedvezmények. A korábbi 50% helyett a gyermekek 4–14 éves korig, illetve a nappali és az esti tagozatos diákok 65,7%-os mérséklésű menetjegyet válthatnak.

A MÁV Rt. és a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Rt. megfigyelő tagja az Európai Vasutak Szövetségének.

Bejelentik, hogy az Audi motorfejlesztő központot létesít Győrben. A beruházás értéke 90 millió márka.

Megalakul az „M8 kerekasztal”. Cél: az M8-as autópálya és a dunaújvárosi Duna-híd megépítésének gyorsítása.