Az oldalon lévő Célzott keresés használatával, illetve a bejegyzések alatt található címkék segítségével könnyen megtalálhatja az Ön által keresett kronológiát

Hartvik püspök, Kálmán király megbízásából, az 1095 után készült kisebb és az 1083 előtt írt nagyobb legenda felhasználásával elkészíti I. (Szent) István magyar király harmadik legendáját. (Más vélemény ­szerint a Hartvik-féle legenda 1112–1116 körül készült. A legenda azt a célt ­szol­gálta, hogy a magyar királyt megillető egyházpolitikai jogosítványok történeti eredetét bemutatva elismertesse azokat a gregoriánus pápasággal. A pápai koronaküldés történetét – ami utóbb nagy hatást gyakorolt a magyar történeti tudatra – Hartvik szőtte bele István élettörténetébe. → 1201)

(Szent) Róbert molesme-i bencés apát szerzeteseivel Dijon közelében megalapítja Cistercium (Cîteaux) monostorát. A ciszterci szerzetesrend célja a bencés renden belül a régi, Szent Benedek megfogalmazta normák visszaállítása; gyakorlati munka végzése, egyszerűség az életvitelben, öltözködésben. Döntő szerepük van a fejlett mezőgazdálkodási ­ismeretek terjesztésében (gyümölcsészet, állattenyésztés). 1119-ben – a belőle kirajzott alapításokkal együtt – kidolgozták az apátságok új alkotmányát, a Carta Charitatist, amely új szerzetesrenddé ­formálta a Cisterciumot követő monostorok közösségét. (A rend létrehozása és terjedése része volt a szerzetesség megújulási folyamatának, amelyet a pápaság is támogatott. → 1142)

Álmos herceg fellázad bátyja, Kálmán király ellen. A felvonuló seregek összecsapása végül elmarad, mert az előkelők nem ­hajlandók a belháborúban harcolni. A ­király és öccse a Tisza melletti Várkonynál kibékül egymással.

(Könyves) Kálmán magyar király a fennálló hatalmi ­viszonyok alapján egyezményt köt I. Vitale Michiele velencei dózséval: Horvátország magyar, Dalmácia velencei uralom alatt marad. (Más vélemény szerint az egyezményt 1097-ben kötötték a felek.)

(Könyves) Kálmán király sereggel ­indul Csehországba, hogy beavatkozzék az ottani belviszályba, végül azonban a morvaországi Uherské Hradište mellett szövetséget köt II. Břetislav cseh fejedelemmel.

II. Szvjatopolk Izjaszlavics kijevi nagyfejedelem szövetségeseként (Könyves) Kálmán király sereggel vonul a nagyfejedelem ellen lázadó peremisli és tyerebovli fejedelmek ellen. Belekezd ­Peremisl (Przemyśl) várának ostromába, azonban súlyos vereséget szenved a lázadó orosz fejedelmekkel szövetségben álló kunoktól.

Az egyházmegyéken belül kisebb igazgatási egységek, főesperességek jönnek létre, melyek területe rendszerint az ­egyház­megyéhez tartozó vármegyékhez igazodik.

Magyarország népessége 0,5–1 millió fő (a szélső értékek két különböző mai becslés eredményén alapulnak).

A tarcali gyűlésen (Könyves) Kálmán király – felülvizsgálva I. (Szent) István ­törvé­nyeit – az ország előkelőivel kiadja ún. I. törvénykönyvét, melyet Szerafin esztergomi érsek parancsára a külföldi Albericus pap foglal írásba. A törvénykönyv egyes rendelkezései nagyszabású reformokra engednek következtetni az ­adóz­tatás és azzal összefüggésben a hadszervezet (35., 40., 45., 79–81.), valamint a ­bíráskodás (2., 7–10., 13., 24.), továbbá a királyi birtokpolitika és a birtokjog (1., 15–18., 20–21., 32.) terén. Más ­intézke­dések részletesen szabályozzák a megyei királyi bírák működését (11–12., 23., 28–31., 37.), a perbeli idézés, a tanúskodás és az istenítéletek rendjét (5–6., 14., 26–27., 64., 83.), a vámok és a ­kereske­delem kérdéseit, ide értve a határőrzést és határátlépést is (25., 33–34., 36., 77–78., 82.). A büntetőjogi rendelkezések a tolvajlás esetei (51–56., 62–63., 84.) mellett a gyilkossággal és magzatgyilkossággal (50., 58.), az asszonyrablással (59.), a házasságtöréssel (61.) és a boszorkánysággal és varázslással (57., 60.) foglalkoznak. A cikkelyek külön csoportja foglalkozik különféle egyházi ügyekkel (65–70.), valamint az egyházi előírások megtartásának kérdéseivel (71–73.), továbbá a nem keresztény – muszlim (izmaelita) és zsidó – népesség (46–49., 74–75.) és egyes társadalmi csoportok – várnépek, szolgák, külföldről érkező és hazai telepesek – helyzetének szabályozásával (3–4., 19., 38–39., 41–44.). Kálmán király törvénye – messze megelőzve a tridenti zsinat ide vonatkozó határozatát – kötelezővé tette az egyház színe előtti (in conspectu ecclesiae) házasságkötést.

Megkezdődik az esztergomi Szent Adalbert-székesegyház újjáépítése: ennek emlékei a lapos faragású, stilizált növényi és állatalakos ­díszítésű, fennmaradt kockafejezetek.